Sanal ve Hibrit Etkinlikler sanatçılar için bir sömürü aracına dönüştü

Şarkıcı Eser Kabaali
Sahneye çıktığı her yere müthiş enerji veren, unutulmaz anılar bırakan genç şarkıcı Eser Kabaali

Pandemi başladığında otelcilik sektörü harap oldu. Ekonomide en büyük darbeyi de eğlence ve sanat camiasından daha fazla alan olmadı. Tiyatrolar kapandı, konserler durdu ve gemi yolculukları iş alamaz halde kaldı. Küçük etkinlikler dahil toplanmayı gerektiren tüm eğlence ortamları süresiz olarak kapatıldı. Müşteriler bilet iadesi talep etmeye başladı ve birçok müşteri ve konser organizatörü “Tanrı’nın Dersi”nden bahsederek programları iptal etti ve depozitoların iade edilmesini istedi.

SANATÇILARIN SANATLARI DIŞINDA HİÇBİR SOSYAL GÜVENCESİ YOK

İptal edilmeyen programlar ise ertelendi, sanatçıları süresiz olarak “beklemeye alarak” tazminat dahi ödemeden bıraktı. Çoğu eğlence profesyoneli, bir işveren aracılığıyla işsizlik ve sağlık yardımlarına erişimi olmayan bağımsız işçilerdir. Sanatçıların ayrıca bakması gereken aileleri ve ödenmesi gereken faturaları ve çok azda güvenceleri var. Hayatlarını ve geçim kaynaklarını sanatlarına adadılar ve genellikle seçtikleri sanat mesleğinde yüksek eğitimli ve eğitimlidirler.

Gerçek şu ki, sanatçıların çoğu ünlüler olmadıkça büyük gelir elde etmiyor. Ve hatta ünlüler bile yöneticiler, temsilciler, müzisyenler, prodüksiyon yöneticileri, tur yöneticileri, ekip, yedek şarkıcılar, reklamcılar, eğitmenler, dansçılar, koçlar ve daha fazlası dahil olmak üzere ilgilenecek destek personeline sahiptir. COVID-19 salgını, sanat ve sanatçılar için modern tarihteki herhangi bir olaydan daha felaket oldu.

Sanatçılar 2021 ve sonrası için acilen ihtiyaç duyulan yeni bakış açıları ve yenilikçi fikirler getiriyor

SANAL ETKİNLİKLER SANATÇILAR İÇİN SÖMÜRÜ ARACINA DÖNÜŞTÜ

Seyahat etme lüksü olmadan, salgın sırasında çalışmaya devam etmek isteyen yetenek, ihtiyaçlarını karşılamak için hemen sanal ortama dönmeye zorlandılar. Bir sanatçı pandemiden önce rezerv edilmişse, kendini yeniden tasarlaması gerekiyordu. Bir depozito tutma veya ek tazminat alma umudu için, sanal ortamda başarılı bir şekilde performans gösterdiklerini gösteren bir tanıtım videosunun yanı sıra bu teknolojiye uyum sağlamalı ve yatırım yapmalılardı. Yeni bir iş almak istiyorlarsa, ücretlerini düşürmeleri ve bunun için sanal olarak tercih edilmeli ve binlerce kişiyle rekabet etmeleri gerekiyordu. Ajanslardaki temsilcilerinin birçoğu da işten çıkarıldı ve sanatçıları kendi yeteneklerini pazarlama konusunda önceden deneyimleri olmadan uğraşmaya ve müzakere etmeye bıraktı. Ödenmeyi hak ettiklerinin çok altında olsa bile, faturaları ödemek için olası her türlü tazminatı kabul etmek için muazzam bir baskı hissettiler.

EKİP İLE YAPILAN BİRÇOK TEKNİK İŞİ SANAL ETKİNLİKLERDE SANATÇILAR KENDİLERİ YAPMAK ZORUNDA KALDI

Bu yeterli değilse, başka bir meydan okumayla uğraşıyorlardı. Geçmişte sanatçılar, kendi ses, video, kamera çalışmaları, ışıklandırma, özel mikrofonlar, internet bağlantısı vb. Endişeleri olmadan yaratıcı yeteneklerine odaklanabiliyorlardı. Ama artık değil. Bir gecede yeni bir ortamda performans göstermeleri ve masrafları kendilerine ait olmak üzere kendilerini profesyonel ve eğlenceli bir şekilde sunmaları için her şeyi kendi başlarına halletmeleri bekleniyordu. Bazı yetenek ve açılış konuşmacıları hızla uyum sağladı. Diğerleri beklemeye karar verdi ve bazıları maaşlarının eninde sonunda normale döneceğini umarak kendilerini yeniden keşfetmeye devam ediyor. Ancak bu normal değildir ve önceki gelirlerine dönmeleri için belirli bir bitiş tarihi veya “normal”leşme umudu yok denecek kadar az.

2021 SEZONUNDA HAKETTİKLERİ ÜCRETİ İSTEYEN SANATÇILARIN ÇOĞU İŞ ALAMIYACAK

2021’in ikinci yarısına baktığımızda, büyük kalabalıkları kongre merkezlerine, otellere, tiyatrolara veya konser salonlarına geri getirmek için pek umut yok gibi görünüyor. Halka açık etkinlikler için maaş çekleri için “evin” yüzdesine bağlı olan sanatçılar, tesisler maaş çeklerini büyük ölçüde azaltılmış doluluklar ile çalışan maliyetlerine göre kesmeye çalıştıkça daha da zarar görecektir. Pek çok sanatçı meslek değiştirmeye zorlanacak ve sanatçıların çoğu hayatta kalamayacak.

PANDEMİDE HİÇ ZARAR ETMEYEN ŞİRKETLER MICE ACENTELERİNDEN UCUZ ETKİNLİK TALEP EDİYOR

Tüm bunlara rağmen, sanal bir alandaki etkinlik alıcıları ve toplantı planlayıcıları, yeteneklerin toplantı ve etkinliklerinde “hayır işleri” için veya normal ücretlerinin altında ya da çoğu durumda neredeyse ücretsiz olarak gerçekleştirilmesi gerektiğine inanmaya devam ediyor gibi görünüyor. Potansiyel bir müşteri bana şöyle dedi: “Pekala, sadece evde oturuyorlar, özellikle bir pandemi sırasında normal ücretin 10’da 1’ine neden bir şey yapamasınlar ki?” Gerçekten mi? Bir pandemi var diye bir cerrahın ücretinin 10’da 1’i kadar bir ameliyat yapmasını bekler miydiniz? Ya da bir marangoz ya da ressam, ücretin 10’da 1’i karşılığında bir kitaplık yapmasını ya da bir oda boyamasını mı beklemeliyiz? Sanatçıların ücretlerinde bu indirimleri isteyen müşterilerin çoğu, bu zamanlarda kâr açısından zarar görmeyen ancak yine de yeteneklerin neredeyse sıfıra ulaşmasını bekleyen başarılı şirketler.

Yakın zamanda ABD başkanlıklarının açılış kutlamalarına tanık olduysanız, sanatın bu etkinliğin sanal ve canlı bileşenlerine nasıl büyük bir ilgi kattığını ve sanatçıların izleyicilerin ilgisini ve meşgul olmasını nasıl sağladığını gözlemlediniz. Sanatçılar, toplantılara hemen hemen aynı şekilde değer katarlar ve sanal katılımcıların azalan dikkat sürelerini korumak için program tekliflerinin kritik bir parçasıdır.

MEVCUT DURUMDAN YARALANAN ŞİRKETLER

Bu nedenle, kuruluşunuz için bir etkinlik planlarken, lütfen rezervasyon yaptırdığınız sanatçının işi almak için teşvik olarak ücretini makul olmayan bir miktarda düşürmesi gerekmediğini göz önünde bulundurun. Bu yaklaşım, şimdi ve gelecekte tüm sanatçılara zarar veriyor, çünkü onları bir meta olarak görüyorsunuz ve mevcut çaresiz durumlarından yararlanıyorsunuz demektir. Yetenek tekliflerine koyacak paranız yoksa, kaliteli yetenekler için ödeme yapacak bir sponsor bulmak için çok çalışın ve onlara ve temsilcilerine yapacaklarının en az 1/2’si kadar makul bir ücret teklif etmeye istekli olun. Sanatçı ücretinin yanı sıra iyi bir prodüksiyon için ödeme yapmaya istekli olun, böylece izleyicileriniz yüksek kaliteli bir deneyim yaşar ve özenli ve ilgili olur.

Sanal bir alanda buluşma organizatörleri, yeteneklerin “hayır işleri” için toplantı ve etkinliklerinde performans göstermesi gerektiğine inanmaya devam ediyor gibi görünüyor

ETKİNLİKLERİN BAŞARILI OLMASI İÇİN SANATÇI VE EKİPTEN TASARRUF EDİLMEMELİ

Sanal ve karma etkinliklerin bu zorlu döneminde, planlamacılar zaten seyahat maliyetlerinden ve yetenek için ekstra harcamalardan büyük ölçüde tasarruf ediyorlar, bu nedenle genel maliyetleri azaldı. Yeteneğinizi akıllıca seçer ve onlara iyi ödeme yaparsanız, yeteneğin etkinliğinizin başarılı olmasına yardımcı olan katılımı sağlayacağını ve mükemmel bir etkinliği temsil ettiğini göreceksiniz, bu nedenle bu hizmet için ödeme yapmaya istekli olun. Yetenek ayrıca sizi güldürür, dans eder ve hayatı kutlar – ve kim bundan daha fazlasına ihtiyaç duyar ki?

SANATÇILARI ASIL ŞİMDİ DAHA ÇOK DESTEKLEMELİYİZ

Sanat, şimdi her zamankinden daha fazla değer vermemiz gereken bir şey. Sanatçılar ve yaratıcılar, her ikisi de 2021 ve sonrasında acilen ihtiyaç duyulan yeni bakış açıları ve yenilikçi fikirler getiriyor. Sanatçılar, işlerimizde ve dünyamız için daha iyisini yapmamıza ilham vermek ve bizi motive etmek için yaptıklarının karşılığını almalı ve değerlenmelidir. Gelecekte tiyatroya, kongre merkezine, ticaret fuarına, konser salonuna, park bölgesine, kültür merkezine, kabare’ye, kulüp veya festivale dönmeyi umarsak, elimizden gelen her şekilde onları desteklemeliyiz.

Nancy Hays imzalı haberi çeviren Sibel Gür