Salt Beyoğlu ve Salt Galata’da yeni sergi: Sahnede 90’lar

Moni, Sakarya Destanı performansından bir kare, Ankara, 1988 Salt Araştırma, Moni Salim Özgilik Arşivi

Salt’ın yeni sergisi “Sahnede 90’lar” 15 Eylül’de başlıyor! Sergi, 1990’lar Türkiye’sinin kültürel ortamını ve sanat üretimlerini sahne ve performans kavramları etrafında ele alıyor.                                  Salt Galata’da yeni

Garanti BBVA tarafından kurulan Salt’ın yeni sergisi Sahnede 90’lar, sahne ve performans kavramları odağında Türkiye’nin 1990’lı yıllarından sanat üretimlerini bir araya getiriyor. Performansın toplum, ekonomi, sokak ve siyasetle ilişkisini irdeleyen sergi, sanatçı ve tasarımcıların oluşturduğu bireysel ve kolektif girişimleri ele alırken kültür tarihinden de bir potpuri sunmuş oluyor. Sahnede 90’lar, çeşitli kaynaklardan toplanmış arşivlere dayanıyor ve canlı performanslardan video kliplere uzanan bir çeşitlilikte çarpıcı üretimleri de içeriyor.

Türkiye’de hızlı toplumsal değişimlerin yaşandığı 1990’lar, siyasi ve ekonomik açıdan çalkantılı ve istikrarsız geçen bir dönemdir. Özellikle İstanbul’un yeni bir uluslararası dolaşım hattına yerleştiği bu yıllarda popüler kültür, sanat ve eğlence sahnesinde dönemin karanlık havasına tezat oluşturacak bir dinamizm yaşanır. Arka arkaya açılan özel radyo ve televizyon kanallarının da etkisiyle pop kültürü emsalsiz bir yükselişe geçer. 1990’lar aynı zamanda, Türkiye’nin sanat sahnesinde “disiplinlerarası” kavramının da gündeme geldiği bir dönemdir. Farklı disiplinlerden beslenen performans, bu yıllarda pek çok sanatçı için yenilikçi ve deneysel bir ifade alanı açar.

Sahnede 90’lar, dönemin performans üretimlerine yoğunlaşarak kültür, sanat ve eğlence tarihine çok yönlü bir bakış getirmeyi amaçlıyor. Bu dönemde parklarda, eğlence mekânlarında, tarihî alanlarda ve terk edilmiş yapılarda görünürlüğü artan performans sanatı örnekleriyle popüler kültür arasında beklenmedik bağlantılar kuruyor ve “sahne” kavramının ne kadar geniş bir yelpazede ele alınabileceğine işaret ediyor.

Salt Beyoğlu’nda, aralarında Aydın Teker, CANAN, Esra Ersen, Halil Altındere, Hüseyin Katırcıoğlu, Köken Ergun, Moni Salim Özgilik, Özlem Günyol & Mustafa Kunt ve Taner Ceylan’ın da bulunduğu sanatçıların işleri sunuluyor. Ayrıca sanat ve sokak ilişkisine dair açılımlar barındıran çalışmalar, Seretonin ve Genç Etkinlik sergileri ile Assos Gösteri Sanatları Festivali gibi kolektif oluşumların disiplinlerarası üretimlerinden geriye kalan fotoğraf, afiş, yazışma gibi arşivsel malzemelerle bir araya getiriliyor. Salt Galata’da ise Burak Delier ve Mehmet Sander’in işlerinden bir seçkiyle Ceylan Öztrük’ün performansı yer alıyor.

Ya Da Tiyatro, Safo Assos Gösteri Sanatları Festivali, 1996 Fotoğraf: Raife Polat

Serginin ön gösterimi ve basın toplantısı sırasında bilgi, kültür ve sanat üretimine erişilebilirliğin, toplumsal kalkınmanın önemli unsurları arasında olduğunu belirten Salt Yönetim Kurulu Başkan Vekili ve Garanti BBVA Genel Müdür Yardımcısı Işıl Akdemir Evlioğlu, “Garanti BBVA çok uzun süredir bu doğrultuda çalışmalarını yürütüyor. Salt tam da bu yaklaşımı yansıtan çok değerli bir kurum. Salt’ın kurucusu ve daimî destekçisi olmaktan gurur duyuyoruz” dedi. Salt Genel Müdürü Deniz Ova ise sergiye katkıda bulunan Salt ekibine, sanatçı ve kurumlara teşekkür ederek sözlerine şöyle devam etti: “Salt’ın yolculuğunda yalnız olmadığımız, Türkiye’nin kültür ve sanat ortamına, topluma ve bilgi üretimine katkıda bulunmak üzere sağlanan imkânlar için kurucumuz Garanti BBVA’ya teşekkür ediyoruz.”

12 Şubat 2023’e dek Salt’ın Beyoğlu ve Galata yapılarında ücretsiz olarak ziyaret edilebilecek sergi paralelinde, Zorlu Holding ve Zorlu PSM’nin hayata geçirdiği Digilogue desteğiyle, söz konusu dönemde gerçekleştirilmiş performanslara ilişkin kapsamlı arşiv çalışmasını içeren bir web sitesi de erişime açılıyor.

  • Sergi kapsamındaki müzik etkinlikleri Türk Tuborg A.Ş., sanatçı Leman Sevda Darıcıoğlu’nun performansı monoco.io katkılarıyla gerçekleştirilecek.

Salt’tan Amira Akbıyıkoğlu tarafından, Emirhan Altuner (Tasarım ve Prodüksiyon) ve Gül İçel (Proje Asistanı) ile araştırmacı Mine Söyler iş birliğinde programlanan sergi ve paralelinde düzenlenecek tüm etkinlikler saltonline.org ve Salt’ın sosyal medya kanallarından duyurulacak.

Katılımcılar

Adnan Tönel, aeigis, Ali Emir Tapan, Arhan Kayar, Asiye Cengiz, Atilla Özdemiroğlu, Aydın Teker, Ayşe Draz, Bedri Baykam, Burak Delier, Cana Dölay, CANAN, Ceylan Öztrük, Çağatay Karaçizmeli, Ekim Acun, Esra Ersen, Genco Gülan, Geyvan McMillen, Gürel Yontan, Ha Za Vu Zu, Halil Altındere, Hazal Halavut, Hüseyin Katırcıoğlu, İbrahim Akyürek, Komet, Köken Ergun, Kumpanya, Lamia Karaali, Leman Sevda Darıcıoğlu, Levent Öget, Mehmet Güleryüz, Mehmet Sander, Mete Özgencil, Moni Saim Özgilik, Nadi Güler, Nur Akalın, Nurgül Polat, Orhan Atasoy, Orhan Cem Çetin, Ömer Ahunbay, Özlem Günyol & Mustafa Kunt, Pilvi Takala, Raife Polat, Selçuk Gürışık, Selva Daşdemir, Sevi Algan, Simge Burhanoğlu, Şule Ateş, Taldans, Taner Ceylan, Tuğçe Tuna, Umur Turagay, Vahit Tuna, Yeşil Üzümler, Zişan Uğurlu

Diana Marto ile Hope Coffin’in Athena Tapınağı’ndaki performansından bir kare Assos Gösteri Sanatları Festivali, 1997

Salt’ın yeni sergisi canlı performanslar ile başlıyor!

Herkesin katılımına açık ve ücretsiz etkinlikler, serginin ilk haftasında gerçekleşecek iki performans ile başlıyor. Sanatçı Ceylan Öztrük’ün 15 Eylül Perşembe günü saat 19.00’da Salt Galata’da gerçekleştireceği Oyun B (2022) performansı, hafızadan hareketle beden ve mimari yapı arasındaki ilişkilerin izini sürüyor. Sanatçının 2020 yılından beri sunmaya devam ettiği Orientalien adlı işinin güncel bir parçası olan bu performans, beden hareketleri ile toplumsal güç ilişkilerinden yola çıkarak kişinin beden hafızası ile onu çevreleyen yapıları odağına alıyor.

Sanatçı Leman Sevda Darıcıoğlu’nun Angelus Altera performansıysa, 18 Eylül Pazar günü 11.00-18.00 saatlerinde Salt Beyoğlu’nda sunuluyor. Görünürlük ve görünmezlik, sıkışma ve rahatlama gibi kavramlar üzerinden tarihsel anlatıların, geçmiş ve bugünün beden üzerinde bir araştırmaya dönüştüğü bu çalışma, Türkiye’nin 1990’lı yıllarındaki performans üretimlerinden esinle miras ve gelecek kavramları arasındaki ilişkiyi ele alıyor.

Ceylan Öztrük’ün performansı Pro Helvetia, Leman Sevda Darıcıoğlu’nun performansıysa monoco.io katkılarıyla gerçekleştirilecek. 12 Şubat 2023’e dek Salt’ın Beyoğlu ve Galata yapılarında ücretsiz olarak ziyaret edilebilecek sergi paralelinde düzenlenecek etkinlikler, saltonline.org ve Salt’ın sosyal medya kanalları üzerinden takip edilebilir.

Chapel of Change’in (Mary Salem ve Rainsford) The Sleeping Water [Uyuyan Su] performansından bir kare Assos Gösteri Sanatları Festivali, 1997 Fotoğraf: Nurgül Polat
15 Eylül Perşembe, 19.00-20.00

  • Performans
  • Oyun B
  • Ceylan Öztrük
  • Salt Galata, Kat 1

18 Eylül Pazar, 11.00-18.00

  • Performans
  • Angelus Altera
  • Leman Sevda Darıcıoğlu
  • Salt Beyoğlu, Kat -1 ve Kat 1

4 Ekim Salı ve 5 Ekim Çarşamba, 12.00-17.00

  • Açık Prova
  • GalataPerform
  • Salt Galata, Atölye II-III
  • 21 Ekim Cuma, 19.00-20.00

Performans

Dansa Davet: Özel Televizyonlarla Demokratikleşen Performanslar

Ekim Acun

  • Salt Beyoğlu, Açık Sinema
  • 21 Ekim Cuma, 20.00-21.30

DJ Performansı: Q-Bra

  • Salt Beyoğlu, Mutfak
  • 22 Ekim Cumartesi ve 23 Ekim Pazar

Mehmet Sander ile Hareket Atölyesi 

  • Salt Galata, Kat 4
  • 18 Kasım Cuma, 19.00

Performans

Ha Za Vu Zu 

  • Salt Beyoğlu, Açık Sinema
  • 19 Kasım Cumartesi ve 20 Kasım Pazar, 11.00-18.00
  • 26 Kasım Cumartesi ve 27 Kasım Pazar, 11.00-18.00

Açık Prova 

ÇATI Çağdaş Dans Sanatçıları Derneği

  • Salt Galata, Atölye II-III                                            Salt Galata’da yeni