Sektör temsilcilerinin 2019 değerlendirmesi ve 2020 öngörüleri…

Last Updated on 31 Aralık 2019 by Turizm Günlüğü

Haftalık ekonomi dergisi Para’nın “Patronların ve Yöneticilerin Gözünden 2020″ başlığı altında yayınladığı özel sayıda konaklama, havacılık, acenta – tur operatörü ve turizm tedarik firmalarının önde gelen temsilcileri 2019 yılını değerlendirirken; 2020 yılına ilişkin öngörülerini de paylaştılar. İşte turizm sektörünün temsilcilerinden 2019 yılı analizi ve 2020 öngörüleri…

Sururi Çorabatır / Türkiye Otelciler Federasyonu (TÜROFED) Yönetim Kurulu Başkanı

“TURİZM TANITIM AJANSI, TANITIM AYAĞIMIZI GÜÇLENDİRECEK”

Geçen yılın toplamında ağırladığımız turist sayısına bu sene ilk 10 ayda ulaşmayı başardık. Sadece ağırladığımız misafir sayısı ile değil memnuniyet oranı ile de başarıyı yakalayarak; dünyaya örnek bir destinasyon olduk.

2020’de de bu büyüme trendi çift haneli olarak devam edecek gibi gözüküyor. Dünyadaki olumsuz ekonomik gelişmeler sürerken, mevsimsel ve fiyat avantajlarımızla öne çıkacağız. Üstelik yalnızca kıyı turizminde değil İstanbul, Kapadokya, Pamukkale ve Doğu Anadolu’ya gelen turist sayısında da yani kültür turizminde de artış bekliyoruz.

Öte yandan yeni kurulan Türkiye Turizm Tanıtım ve Geliştirme Ajansı, gelecek yıldan itibaren turizme daha da ivme katacak; ekim ayından bu yana toplanan vergilerle yurt dışında yapılan tanıtım ve pazarlama çalışmaları için artık güçlü bir kaynağımız olacak.

2023 yılında 75 milyon ziyaretçi ve 65 milyar dolar gelire ulaşma hedefimiz var, tahminlerimize göre bu rakamı daha önce yakalayabileceğiz. 2020 için Dolar ve Euro’da yatay bir seyir bekliyoruz, oteller olarak bütçelerimizi buna göre yaptık.

Oya Narin / Türkiye Turizm Yatırımcıları Derneği (TTYD) Yönetim Kurulu Başkanı

“5 YILDA 11 MİLYAR TL’LİK YENİLEME YATIRIMI OLACAK”

Güçlü bir yıl geçirdik ve özellikle kıyı turizminde sezon kapasitemizi büyük ölçüde kullandık. Şimdi bu tabloyu ileriye doğru, gelir artışı ve sezonu uzatma yönünde geliştirmemiz ve Anadolu destinasyonlarına daha fazla hareket getirmek üzere yoğunlaşmamız gerek.

2020 yılında yeni yatırımlardan ziyade yenileme yatırımlarının gündemde olacağı bir yıl olacak. Yaptığımız en mütevazı hesaplamalar gelecek 5 yılda en az 11 milyar TL’lik yenileme yatırımı olacağını gösteriyor. 2023 yılı için sektörümüzün temel göstergesi, Kalkınma Planında yer alan 75 milyon ziyaretçi ve 65 milyar dolar turizm geliri hedefidir.

Sektörümüzün geçmişteki performansı ve büyüme potansiyeli, doğru politika bileşkeleriyle bir araya geldiğinde bu rakama ulaşabileceğimizi gösteriyor. Yatırımlar tarafında da yeni konaklama tesisi yatırımlarının düşüşe geçeceğini ve yenilemelerin ön planda olacağı ancak 2022-2023’ten itibaren özellikle Anadolu destinasyonlarında yeni yatırımların yapılacağını bekliyoruz. Döviz kurunda 2020 yılında önemli bir değişim beklemiyoruz. Büyüme tarafında ise % 2.5 – 3.5 bandında bir yıl sonu performansı bekliyoruz.

Erkan Yağcı / Akdeniz Otelciler Birliği (AKTOB) Başkanı

“YENİ YATIRIMLAR MEVCUTLARI DESTEKLEYECEK”

2019, tüm kaynak pazarların geri dönüş yılı oldu; beklentileri karşılayan, sayısal rekorlara ulaşılan bir yıldı. Turizm gelirinde de paralel artışlar sağlandı.

2020 yılında da yükselen Türkiye talebinin devam edeceğini öngörüyoruz. Pazarların çeşitlenmesi ve turizm hareketlerinin tüm yıla yayacak turistik arz ve çeşitliliğini de konaklama sektörü olarak farklı projelerle destekliyoruz. En son gerçekleştirdiğimiz, 9. Uluslararası Resort Turizm Kongresi’ni yaptığımız NEST Fuar ve Kongre Merkezi, Türk turizminin eriştiği üst kaliteyi göstermektedir.

Toplantı, kongre, spor, sağlık turizmi gibi kış döneminde rağbet gören turizm çeşitlerini destekleyen yatırımlar, konaklama sektörü tarafından hizmete açılıyor. 2020 ve 2023 yıllarına yönelik, gelir ve sayı dengesindeki makasın daralmasını sağlayacak stratejilerin içinde ve yanında yer alacağız.

Yeni yatırımlarımız ise mevcutların büyümesini destekleyecek projeler olacak. Oteller kadar şehirlerin cazibesini arttırmamız gerekiyor, nitelikli turizm için top yekûn iyileşmeyi 2023 yılına kadar sağlamayı hedefliyoruz.

Ali Onaran / Prontotour Yönetim Kurulu Başkanı

“KÜLTÜR TURLARINI YÜZDE 80 BÜYÜTECEĞİZ”

2019, Prontotour açısından güzel bir yıl oldu. Son altı ayda istikrarlı bir artış trendi yakaladığımızı söyleyebilirim. 2019’u ciro bazında yüzde 12 – 13 artışla kapayacağımızı öngörüyoruz. Ürünlerimizi çeşitlendirmeye devam edip, yurtiçi kültür turlarında hedeflerimizi büyüttük. İnsan kaynağımızı özellikle yurtiçi departmanımızda artırdık. Kadromuzu gençleştirdik.

2020’de kişi sayısı ve ciroda çift haneli büyüme hedefimizi sürdürüyoruz. 2020’de kültür turlarında yüzde 80 gibi iddialı bir büyüme hedefimiz var. Otel + uçak projemiz 2020 yılında devreye giriyor.

Belgin Aksoy / Aksoy Group YK Üyesi – Global Wellness Day Kurucusu

“GELECEK 10 YIL “WELLNESS” ÇAĞI OLACAK”

2019’un sosyo – ekonomik ve politik olarak, global anlamda kolay bir yıl olmadı. Uluslararası sağlık verileri de bu durumu kanıtlıyor. Örneğin resmi bilgiye göre yeryüzünde 350 milyon kişi depresyonda. Gerçek sayının en az iki katı olduğunu düşünürsek; her 10 kişiden iki veya üçü mutsuz. Dünya nüfusu 7.5 milyar; tarih boyunca hiç bu kadar kalabalık ve yaşlı olmamıştık. 65 yaş ve üzeri kişilerin sayısı ilk kez 680 milyonun üzerinde.

2050’de global yaşlı nüfus iki katına çıkmış olacak. İnsan ömrünün uzaması güzel, ancak bu durum akla başka soruları getiriyor. Yaşamımıza eklenen yıllar bizi gerçekten mutlu ediyor mu? Daha uzun bir hayata, bedensel ve mental olarak hazır mıyız? Biz yaşlandıkça hayatımıza yeni hastalıklar ve sorunlar ekleniyor. Tüm bunları üst üste koyduğumuzda şunu söyleyebiliriz: İyi yaşamaya hiç bu kadar ihtiyacımız olmamıştı. Sadece yeni yıl değil, gelecek 10 yıl “wellness” çağı olacak. Fiziksel, zihinsel ve ruhsal olarak bizi daha iyi kılacak her iş, işletme ve ürün hem Türkiye’de hem de dünyada hak ettiği değeri görecektir. Biz de bu dünyanın bir parçası olmaktan mutluyuz.

Coşkun Elik/ Elite World Hotels Yönetim Kurulu Başkanı

“2022 İTİBARİYLE FRANCHISE VERMEYE BAŞLAYACAĞIZ”

2019 yılını başarılı ve yüksek performanslı tamamladık; doluluk oranlarımız yüzde 15 artış kaydetti.

2020 yılında uzun süredir Türkiye’ye gelmeyen yabancı misafirlerin ülkemizi tercih etmeye başlayacağını düşünüyoruz. Bu sayede doluluk oranlarımızı yüzde 70 – 75 seviyelerinde tutarak, oda fiyatlarımızda da yüzde 10 – 15  artış gerçekleştirmeyi planlıyoruz.

2020 yılı itibarıyla “management” ve “franchise” ile ilgili alt yapı çalışmalarına başlayıp 2022 yılı sonu itibariyle franchise vermeye başlayarak zincirimizin halkalarını genişletmek de planlarımız arasında.

2023 yılı itibariyle de yurt dışı yatırım çalışmalarına başlayacağız. 2019 yılında ivme kazanan turizm sektörü 2023 yılında iyiye doğru yükselen bir ivmeyle büyümesini sürdürecek. Uzun süredir Türkiye’de gerçekleşmeyen kongrelerin yeniden ülkemize geleceğine ve tüm yabancı pazarları ülkemizde göreceğimize inanıyoruz. 2020 yılında büyüme beklentisinin yüzde 3 seviyesinde gerçekleşeceğini, Dolar kurunun yıl ortalaması 5.90 – 6.00 civarında olacağını, Euro kurunun 6.60 – 6.70 ve enflasyonun tek haneli rakamlarda seyredeceğini öngörüyoruz.

Armin Zerunyan / Hilton Hotels Türkiye Bölge Müdürü

“2023 YILINA KADAR 20 YENİ OTEL DAHA AÇACAĞIZ”

Bu yıl hem Hilton hem de Türkiye turizmi için bir dönüm noktası oldu. Hilton olarak 100. yılımızı kutladık; Türkiye’nin bizim için tarihi ve süregelen önemini vurgulamak adına otellerimizde pek çok kutlama etkinliği düzenledik.

Ülkenin farklı bölgelerinde, aralarında Türkiye’deki ilk “Curio Collection” otelimiz olan Aya Sofya Konakları’nın da olduğu altı yeni otelimizi hizmete soktuk.

Yeni yılda özellikle de gastronomi ve kültürel zenginliklerimizin ön plana çıkarıldığı yeni ve zengin deneyimler yaratmaya odaklanmak önemli olacak. Aynı şekilde, Türkiye’yi özellikle de İstanbul’u konferans ve büyük etkinlikler için bir çekim merkezi olarak konumlamak için çalışacağız. Yeni kurulan Türkiye Turizm Geliştirme ve Tanıtım Ajansı’yla birlikte çalışarak bu alanlardaki gayretlerimizi güçlendirmeyi hedefliyoruz.

Hilton olarak lüks ve üst segmentten orta segmente uzanan farklı markalarımız altında geliştirmekte olduğumuz ve büyük çoğunluğunu 2023 yılına kadar hizmete almış olmayı planladığımız 20 yeni otelimizle de artan talebi karşılamaya son derece hazırlıklıyız.

Hediye Güral Gür / NG Hotels Başkanı

“NG SAPANCA CLUB’I 2020’DE AÇIYORUZ”

Ülkemiz turizmde 2023 yılı için revize edilen 75 milyon turist ve 65 milyar dolar turizm geliri hedeflerine hızla yaklaşıyor.

Turizmin 2020’de de hız kesmeden büyümeye devam edeceğini öngörüyoruz. NG Sapanca Club isimli yeni otelimizin inşaatı sürüyor; 2020’nin ilk çeyreğinde hizmete açmayı hedefliyoruz. Bizi heyecanlandıran yeni bir projemiz daha var. Yakın zamanda satın aldığımız Antalya Göynük’teki eski Phaselis Otel’i NG Phaselis Bay olarak yepyeni bir konseptle 2021’de hizmete girecek şekilde planlıyoruz.

NG Hotels olarak İstanbul’daki ilk otelimiz İstanbul Marriott West Hotel & Conference Center ise Basın Ekspres’te hayata geçecek. Uluslararası Marriot markası ile iş birliği yaptığımız 400 odalı 5 yıldızlı otelimiz, özellikle kongre turizminde faaliyet gösterecek.

Hedeflerimiz arasında yurt içinde otel sayımızı artırma ve yurt dışında da yeni otel yatırımları gerçekleştirmek de bulunuyor. NG Otelcilik Grubu olarak ülkemiz ekonomisindeki büyümenin yüzde 5 bandına kadar çıkabileceğini, enflasyon ve döviz kurlarının da daha stabil bir seyir izleyeceğini tahmin ediyoruz.

Mehmet T. Nane / Pegasus Hava Yolları Genel Müdürü

“FİLOMUZU YENİ NESİL ÇEVRECİ UÇAKLARLA GENİŞLETECEĞİZ”

İlk dokuz aylık rakamlarımıza bakacak olursak, kuvvetli operasyonel kârlılığımızın devam ettiğini söyleyebiliriz. Öngördüğümüz üzere dış hat yolcu trafiği 2019’un dokuz aylık döneminde yüzde 19 büyüme kaydetti. 2019 yılı bizim için yine büyüme yılı olmaya aday ve göstergeler doğru yolda olduğumuzu gösteriyor.

2020 yılında da büyümenin kontrollü şekilde devam etmesini bekliyoruz. 2024 yılına kadar filomuzun yarısını oluşturmasını hedeflediğimiz Airbus A320 ailesinin en büyük üyesi olan A321 Neo tipi uçaklarımızın ilk ikisini teslim aldık. 2020 yılında da yeni uçak alımlarımız sürecek. Filomuzu yeni nesil çevreci uçaklarla adım adım genişleteceğiz. Teknoloji ve dijitalleşme, son yıllarda odağımıza aldığımız en önemli konular arasında.

2020 yılında da dijital dönüşümümüz çerçevesinde yeni proje ve uygulamalarımız olacak. Dünyanın ve ülkemizin en büyük kurumlarıyla iş birliklerimiz olacak. Bir diğer yatırım başlığımız da yine insan kaynağı olacak. Sektörde yeni istihdam yaratmak önümüzdeki dönem ana hedeflerimiz arasında olmaya devam ediyor.

Emre Özkur / H.I.S. Travel Türkiye Genel Müdürü

“2023 YILINA KADAR 5 OTELİ HİZMETE SOKACAĞIZ”

2019 yılı turizm sektörü açısından tam anlamıyla toparlanma yılı oldu. Yeni havaalanımız ile beraber yakalanan sinerji ile tüm pazarlarda ciddi artışlar sağlandı. Bizim için ana destinasyon olan Japonya pazarında 2020 yılında, gerek Türk Hava Yolları’nın uçuş sayısını haftalık 17 sefere çıkarması, gerekse ANA Havayolları’nın 2020 Temmuz’dan itibaren direkt uçuşlara başlayacak olması, pazarın tam anlamı ile toparlanmasını sağlayacak gibi görünüyor.

2020 yılında firmamızın Japon pazarından, 2019 yılına göre iki katı artış ile 10 milyon Euro ciro beklentisi var. 2019 yılı içerisinde tohumlarını attığımız toplam maliyeti 120 milyon Euro olan yatırım projelerimizin ilk meyvesi Marriott Kapadokya otelinin açılışını 2020 yılında yapmayı planlıyoruz.

Her yıl bir otel yatırımı ile 2023 yılına kadar toplam beş oteli turizmin hizmetine sunmak istiyoruz. Bunun yanında daha özgür turizm projemiz kapsamında, münferit paket tur satışına odaklanmış yeni markamız “paketle.com” ile 250 milyon Euro ciro hedefine ulaşıp, en güçlü ilk beş tur operatörü arasına girmeyi hedefliyoruz.

İbrahim Halil Korkmaz / İHK Holding Yönetim Kurulu Başkanı

“2023 HEDEFİMİZ DÜNYAYA AÇILMAK”

Molton Hotels, çok başarılı bir yıl geçirdi. Doluluk oranlarımızda ve kişi başı gelirlerimizde artışlar yakaladık. Markamız dünyaca ünlü otel zinciri Marriott otellerinin Türkiye’deki tek yetkili işletme şirketi sertifikası sahibi durumunda. Butik otelcilik alanında Türkiye’den çıkmış ve dünyanın farklı noktalarına yayılmış bir otel markası oluşturma hedefimiz var.

Yurt dışında büyümek bizim 2023 açısından en önemli hedeflerimiz arasında yer alıyor. Özellikle Afrika ve Avrupa’ya açılmayı hedefliyoruz.

2020 yılında da mevcut otel sayımızı arttırmayı planlıyoruz. Otellerimizin tamamı Avrupa yakasında bulunuyor; Anadolu yakasında da yeni tesislerle piyasaya çıkmayı hedefliyoruz. Bunun dışında yenilenebilir enerji alanlarında yatırımlarımızı da sürdüreceğiz. Turizm sektörü açısından da 2019’un çok verimli geçtiğini söyleyebilirim.

2020’nin de rekorlarla geçeceğini ön görüyorum. Özellikle kongre, sağlık, spor, kültür ve inanç turizmi alanlarında hareketliliğin yaşanacak. Turizm gelirleri açısından bu alanlar çok önemli. Harcama kapasitesi yüksek olan turizm çeşitlerine daha çok yönelmemiz gerekiyor.

Özkan Hacıoğlu / Neredekal.com Kurucusu ve Genel Müdürü

“YÜZDE 35 BÜYÜYECEĞİZ, YENİ ÜRÜNLERİMİZ SAHAYA İNİYOR”

2019, 2018 yılına göre anlamlı büyüme gösterdiğimiz bir yıl oldu. Ancak, kolay bir yıl olduğunu söyleyemem. 2020 yılı ise gerçekten çok daha iyimser ve büyük beklentiler ile başlayacağımız bir yıl olmak üzere.

Bu yıl Neredekal.com özelinde geçen sene yayında olmayan dört yeni ürün modelini bünyemize kattık ve 2020 yılı başı itibariyle bu ürünleri sahaya indirebileceğiz. 2020, 2019 yılına oranla yüzde 35 ve üzeri bir büyüme potansiyeli gördüğümüz ve hedeflediğimiz bir yıl olacak. Genel çerçevede Türkiye turizmi açısından baktığımızda rekor sayıda yabancı turistin ülkemize geldiği bir yıl oldu. Şu anki konjonktürde İngiliz pazarında biraz daralma ihtimali öngörülse de toplam turist sayısı olarak 2019 yılını aratmayacak.

2023 yılında kendi alanında açık ara en büyük otel arama motoru olma mottomuzu perçinlemiş olduğumuz bir yıl olacak bizim için. Ekibimizi bugünkü mevcut ekibimizin yaklaşık iki katı kadar büyütmüş; ciro tarafında ise 2020’ye oranla üç kattan daha fazla büyümüş olacağını öngörüyorum. Dolar ve Euro kuru şu ankine oranla aşağı ya da yukarı yüzde 5 ila 7.5 oranında oynaklık gösterebilir.

Erol Türk / SAN TSG Yönetim Kurulu Başkanı

“CİROMUZU YÜZDE 150 BÜYÜTECEĞİZ”

SAN TSG Grup olarak 2019 beklentilerimizi tam olarak yakaladık diyebiliriz. Turizmin rekor kırdığı bir yılda, biz de 50 milyon Euro ciro ile pastadan hedeflediğimiz payı aldık.

2020 yılında ise ciromuzu yüzde 150 büyütmeyi hedefliyoruz. Yurt dışına yaptığımız yeni bağlantılar ile bu hedefimizi de kolayca yakalayacağımızı düşünüyorum. Ciromuzun yüzde 80’i yurt dışından kaynaklanıyor. İlkini bu sene satın alarak girdiğimiz otel sektörüne, 2023 yılına kadar her yıl en az bir otel daha satın alarak büyümeyi hedefliyoruz.

SAN TSG olarak yazılım ve global seyahat market markamız Paximum’la beraber, 2023 yılında 700  milyon Euro ciroya ulaşacağımızı tahmin ediyorum. 2020 yılında ekonomimizin daha stabil olacağını, enflasyonun tek haneli rakamlarda olacağını düşünüyorum. 2020’de doların 6 TL’nin üzerine çıkacağı, Euro’nun da 7 TL seviyelerinde kalacağını düşünüyorum.

Mehmet İşler / Phokaia Beach Club Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı

“DÖRT YENİ TATİL KÖYÜ AÇACAĞIZ”

İzmir’in önemli turizm beldesi Foça’nın, Ege’nin ve ülkemizin tanınmasına katkı sunuyoruz. İngiliz tur operatörü Mark Warner Activity Holidays ile çalışıyoruz. Brexit rüzgarıyla İngiltere pazarına yönelik hizmetimizi 2020 yılında da tam dolulukla sürdüreceğiz.

Ege Bölgesi’nde Mark Warner Activity Holidays’in etkinlik tatili anlayışına sahip dört yeni tatil köyü açmayı düşünüyoruz. Bunlar, deniz, kum, güneş dışında pek çok alanda spor yapma imkanını sağlayacak tarzda tesisler olacak. 2020 ve 2021 yıllarının ekonomiye güvenin ve yatırımların artacağı yıllar olacağını öngörüyoruz. Bunu pazarın büyümesinden görebiliyoruz. 2023 turizm stratejisinde 50 milyon yerine 75 milyon turist hedefine yer verildiğini görüyoruz. Bu da bize Türk turizminin yüzde 50 büyüyeceğini gösteriyor. Bu çok iyi bir hedef. Türk yatırımcılar için turizm yatırımlarının cazibesini arttıracaktır.

2019 yılında faizlerin aşağıya çekilmesiyle birlikte hem faiz hem enflasyon hem de döviz çıpasının birbirine paralel seyrettiğini gördük. 2020 yılında ve izleyen yıllarda bu durumun süreceğini öngörüyoruz.

Aydın Karacabay / Levni Hotels Yönetim Kurulu Başkanı

“YENİ BİR OTEL DAHA AÇACAĞIZ”

Bu seneyi, bir önceki yıla göre yüzde 10 düzeyinde artışla kapatacağız. Her ne kadar nicelik olarak eski günlere döndüysek de nitelik olarak yani turist başına yapılan harcamalar konusunda 2015 ve öncesinden çok uzak bir noktadayız. Oda fiyatları 2015’e oranla yaklaşık yüzde 50 daha düşük seviyede.

2020 yılına umutla bakıyoruz. Bunun iki sebebi var: Birincisi, cruise limanı Galata Port’un devreye girmesiyle uzun süredir Türkiye limanlarından uzak kalan cruise gemilerinin 2020’den itibaren İstanbul’a dönecek olması.

İkincisi; kongre turizmi ile ilgili küçük de olsa iyi haberlerin gelmeye başlaması. Bu iki önemli başlık, nitelikli turizmin olmazsa olmazıdır. Oda fiyatlarının yükselmesi için de en önemli unsurlardandır. Kendi şirketimiz özelinde 2020 yılında çok önemli bir yatırım planımız var; Cağaloğlu Ankara Caddesi’nde mukim taşınmazımız üzerine yeni bir otel yapmayı planlıyoruz. Amacımız, Levni markasını daha da büyütmek.

2020 yılına dönük olarak enflasyon tahminim yüzde 10 civarında, Dolar kuru 6.40 TL, Euro kuru tahminim ise 7.50 TL.

Fercan Başkan / Radisson Blu Hotel Vadistanbul Genel Müdürü

“İSTANBUL TURİZMİNİN İVMESİ GALATAPORT OLACAK”

İstanbul’da turizm sektörünün 2020’de yüzde 15 – 17 arasında bir büyüme göstereceğini söyleyebiliriz. 2020 yılına rezervasyonlar gelmeye başladı bile; başarılı bir yıl geçirmeyi hedefliyoruz.

İstanbul turizminde asıl ivmeyi, Nisan 2020 tarihinde açılması planlanan Galataport ile yakalayacağız. 2020 yılının ikinci yarısından itibaren Amerika ve Avrupa ülkelerinden ciddi bir talep artışı bekliyoruz. İstanbul genelinde, Ortadoğu pazarıyla birlikte, Amerika, Rusya, Uzakdoğu, Avrupa olmak üzere dünyanın dört bir yanından turistleri ağırlayacağız. Bunun yanı sıra, Portekiz, Ukrayna, İspanya, Fransa, Güney Afrika, Azerbaycan, Rusya, Hindistan gibi birçok ülkeden çok uluslu global şirketlerin toplantılarına ev sahipliği yapacağız. Zira, kentimize aldığımız uluslararası kongrelerde, 2022 yılında itibaren özlediğimiz yıllardaki yoğunluğa ulaşacak.

2020 yılı döviz tahminlerimizde Dolar 6.40, Euro ise 7.30 seviyelerinde seyrederken enflasyon beklentimiz yüzde 9 – 10 civarında. Büyüme öngörümüz ise yüzde 2.5 – 3 aralığında olması yönünde.

2019 yılında turizm sektöründe neler yaşandı?